YABADABADOO ADVERTISEMENT

[Yabadaba-doo Advertisement] - The new Marketplace of Malaysia. - Free Post Ads all around Malaysia & WorldWide

Monday, November 19, 2007

Aliran Syiah mengagung-agungkan Saidina Ali?

SOALAN:Apakah yang dimaksudkan dengan Syiah? Kenapa ia bukan tergolong dalam Ahli Sunah wal Jamaah?

JAWAPAN:Syiah atau Shi’a merujuk kepada satu aliran dalam Islam yang mengagungkan Ali bin Abi Thalib dan keturunannya. Golongan ini berpendapat Ali patut menjadi khalifah pertama selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.
Golongan ini merupakan golongan yang kedua terbesar dalam Islam selepas Sunah. Menurut terminologi (istilah) syarak, Syiah bermaksud: “Sesiapa yang mengangkat kepimpinan Ali radiallahu ‘anhu serta memberi taat setia kepada kepimpinannya dan anak- anaknya.” (Husien al-Zahabiy:al-Tafsir wa al-Mufassirun, jld:2, hlm:5).
Dan apabila disebut si fulan itu Syiah, maka dia menganut atau berfahaman Syiah. Mereka terkeluar dari golongan Ahli Sunah wal Jamaah kerana ajaran dalam mazhab banyak perbezaannya dengan ajaran Ahli Sunah wal Jamaah.
Di antara pegangan mereka ialah: Rukun iman Syiah berbeza dengan rukun iman Ahli Sunah wal Jamaah kerana rukun iman Syiah hanya lima perkara iaitu: Beriman kepada keEsaan Allah, beriman kepada Keadilan, beriman kepada Kenabian, beriman kepada Imam, beriman kepada Hari Kiamat.
Apabila kita melihat kepada rukun iman aliran mazhab Syiah adalah berbeza dengan mazhab Ahli Sunah wal Jamaah. Ini menunjukkan pemahaman mereka di antaranya ialah beriman kepada keadilan dan beriman kepada Imam.
Golongan ini mendakwa Ali r.a adalah lebih utama menjadi khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Golongan ini juga menuduh Abu Bakar, Umar dan Othman merampas jawatan yang layak bagi Ali r.a. malahan sahabat-sahabat Nabi s.a.w. yang besar ini telah ditakfirkan (mengkafirkan), perkara ini boleh didapati dalam karya-karya ulama Syiah , di antaranya ialah Abu Ja’far berkata yang bermaksud: “Semua manusia (kaum muslimin Ahli Sunah wal Jamaah) menjadi Ahli Jahiliah kecuali empat orang, Ali, Miqdad, Salman dan Abu Dzar.” (Baqir al-Majlisi, Tafsir al-Safi, jld:1, hlm:389 )
Dalam pada itu, Muhammad bin Ya’kob al-Kulaini menyifatkan Abu Bakar, Umar dan Uthman telah terkeluar dari kalangan orang yang beriman lantaran tidak melantik Ali sebagai khalifah setelah Rasulullah s.a.w wafat. (al-Kulaini, al-Usul min al-Kafi, jld:1, hlm: 488)
Malah al-Kulaini mengkafirkan seluruh penduduk Mekah dan Madinah. Menurut Kulaini, penduduk Madinah lebih buruk dari penduduk Mekah dan penduduk Mekah telah kufur kepada Allah dengan terang-terang. (al-Kulaini, al-Usul min al-Kafi, jld:1, hlm: 488)
Imamah
Al-Kulaini juga menetapkan dalam kitabnya al-Kafi: “Sesiapa yang tidak beriman kepada Imam Dua Belas, maka dia adalah kafir walaupun dia keturunan Ali atau Fatimah.” (al-Kulaini, al-Usul min al-Kafi, jld:1, hlm: 372)
Adapun rukun iman mereka berkaitan dengan Imam ataupun pentingnya soal Imamah. Kaum Syiah memandang soal Imamah termasuk keyakinan asas. Mereka mengkafirkan orang yang tidak mengakui keimanan dan memandang orang yang mengakuinya sebagai Muslim.
Soal Imamah dianggap mempunyai kaitan langsung dengan soal-soal keimanan, seperti beriman kepada Allah dan beriman kepada Rasul-Nya.
Hal ini diriwayatkan oleh Al- Kulaini di dalam Al Kafiy, bahawa Abul Hasan Al ‘Atthar berkata: “Aku mendengar Abu ‘Abdullah mengatakan: Hendaklah kamu sertakan para penerima wasiat dengan para Rasul dalam hal taat.” (al-Kulaini, Al Kafiy, Jilid I hal. 186 )
Al Kulaini mengemukakan sebuah riwayat yang lebih terang dan lebih tegas lagi mengenai hal itu. Beliau berkata: “Aku mendengar Abu ‘Abdullah menegaskan: Kamilah yang ditetapkan Allah supaya wajib ditaati. Kemaafan tidak akan diperoleh kecuali dengan mengenal kami, dan orang yang tidak mengenal kami, tidak memperoleh maaf. Siapa yang mengenal kami, ia mukmin dan siapa yang mengingkari kami, ia kafir. Sedangkan orang yang tidak mengenal dan tidak mengingkari kami, ia sesat selagi ia tidak kembali kepada hidayat Allah yang telah menetapkan orang wajib taat kepada kami.” (al-Kulaini, Al Kafiy, Jilid I, hal. 187)
Al-Kulaini juga mengemukakan sebuah riwayat berasal dari Jabir yang mengatakan: “Aku mendengar Abu Ja’far a.s. berkata:
Orang yang mengenal Allah dan menyembah-Nya hanyalah orang yang mengenal Allah dan mengenal Imam-Nya dari kalangan kami Ahlul Bait. Sesiapa yang tidak mengenal Allah dan tidak mengenal Imam dari kalangan kami Ahlul Bait, sesungguhnya orang itu menyembah selain Allah. Itu merupakan kesesatan.” (al-Kulaini, Al Kafiy,, jld:1,hal. 181. I).
Imam al-Ghazali dalam bukunya Mustazhiri menentang keras Syiah ghulat kerana ia mengandungi pengajaran Batiniah. Imam Ja’far as-Sadiq as pula menyatakan Syiah ghulat tidak boleh dikahwini dan diadakan sebarang urusan keagamaan kerana akidah mereka bertentangan dengan al-Quran dan hadis.
Syiah al-Zaidiyyah juga dikira aliran fahaman syiah yang hampir kepada mazhab Ahli Sunah wal Jamaah.
Justeru, berdasarkan pegangan serta pemahaman yang dapat dipetik menggambarkan mazhab Syiah tidak tergolong dalam ajaran Ahli Sunah wal Jamaah.

No comments:

Can't find what are you looking for? Try Google search!

Google