YABADABADOO ADVERTISEMENT

[Yabadaba-doo Advertisement] - The new Marketplace of Malaysia. - Free Post Ads all around Malaysia & WorldWide

Monday, May 21, 2007

Kata Saya: Peniaga Melayu wajar contohi usahawan Cina


Oleh Rasid Rahaman

MINGGU lalu penulis menulis keluhan mengenai sikap usahawan Bumiputera yang kurang cekap mengambil kesempatan daripada keperluan pelanggan sehingga boleh menjejaskan perniagaan masing-masing.

Tulisan itu berdasarkan pengalaman penulis sendiri selepas kereta penulis kemek kedua-dua pintu di sebelah kiri berikutan bergesel dengan sebuah lori. Pengalaman dilalui apabila terpaksa meredah dari satu bengkel ke satu bengkel (kebanyakan bengkel peniaga Melayu) jelas menunjukkan usahawan Bumiputera mempunyai banyak kelemahan ter-utama sikap, kecekapan dan kelemahan strategi pemasaran.Sebaik coretan itu disiarkan, penulis menerima banyak e-mel daripada pembaca. Satu daripadanya, coretan seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya, Ng Teck Kuang menarik perhatian penulis. Saya bukan Bumiputera. Memang betul apa saudara katakan dalam kolum Kata Saya yang disiarkan minggu lalu. Berani saya katakan di sini sikap usahawan Bumiputera memang begitu. Mereka yang menjejaskan perniagaan mereka sendiri. Ia bukan disebabkan gagal bersaing tetapi kerana sikap mereka yang tidak tahu menilai yang mana kaca dan yang mana permata. Sikap itu menyebabkan mereka dengan mudah kehilangan pelanggan yang saban hari tidak sabar mendapatkan khidmat dengan cekap dan cepat.Mereka juga lupa bahawa pelanggan itu adalah emas tulen yang datang menjenguk setiap hari ke bengkel mereka. Pada pendapat saya, apa dikatakan oleh pekerja bengkel tidak boleh membuat anggaran kos mengetuk dan mengecat kereta kerana pemilik ada urusan luar, tidak dapat diterima. Sepatutnya, jika pemilik bengkel menjalankan urusan luar, pekerja bengkel boleh diberi amanah untuk menjalankan tanggungjawab itu.Kalau tidak berkemampuan, pemilik bengkel sepatutnya melantik pekerja lebih cekap. Ia penting kerana pelanggan datang tidak mengira masa, jika gagal memberi khidmat, pasti mereka lari ke tempat lain dan secara tidak langsung kita akan kehilangan rezeki pada hari itu.Banyak lagi alternatif lain boleh dilakukan oleh pemilik bengkel. Soalnya bukan saja perlu cekap bekerja, berfikir juga mesti cekap.Tuhan memberi manusia otak untuk berfikir, mencari idea untuk meningkatkan pendapatan setiap hari. Kalau rezeki yang datang dengan mudah kita mengabaikannya, saya percaya perniagaan kita tidak akan ke mana. Sampai tua, ia tidak akan berkembang.Berbanding orang Cina, mereka boleh memberi perkhidmatan bukan saja untuk kaumnya, malah kepada pelanggan yang terdiri daripada orang Melayu.Saya yang bekerja di Trumpf TOP 100 Cutting Laser sering mendengar keluhan pelanggan yang menghadapi masalah ketika berurusan dengan usahawan Bumiputera. Antaranya mereka sering tiada di bengkel, tidak dapat menyiapkan kerja mengikut masa dijanjikan, kos terlalu tinggi dan enggan berurusan pada waktu rehat. Masalah ini yang perlu diberi perhatian usahawan Bumiputera.Biasanya seperti bengkel ketuk-mengetuk kenderaan, pelanggan datang pada waktu rehat iaitu dari jam 12 hingga 1 tengah hari. Mereka tiada pilihan lain kerana kongkongan tugas. Usahawan Cina jarang mengecewakan pelanggan mereka pada waktu itu dan akan menyelesaikan masalah dihadapi pelanggan mereka secepat mungkin.Usahawan Cina akan ketepikan soal makan tengah hari dan sanggup ikat perut. Dia atau pekerjanya akan makan pada jam 3 petang sebagai ganti rehat mereka atau dia akan meminta pekerjanya yang keluar membelikan makanan. Oleh itu, saya berharap usahawan Bumiputera perlu mengubah sikap dan berusaha untuk mencapai kejayaan. Mereka boleh mempelajari cara bekerja yang diamalkan peniaga bukan Bumiputera. Setiap detik adalah emas dan sebagai peniaga kita tidak boleh membiarkan pelanggan kecewa kerana ia secara tidak langsung boleh menjejaskan pendapatan kita. Ng Teck Kuang, pembaca setia akhbar Berita Harian.

No comments:

Can't find what are you looking for? Try Google search!

Google